اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عربستان سعودی برای «هذلول» که به جرم رانندگی بازداشت شد، حکم حبس صادر کرد

دادگاه ریاض، سرانجام پس از گذشت بیش از دو سال از بازداشت «لجین الهذلول» از زنان بازداشتی در عربستان سعودی، حکم او را صادر و وی را به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

عربستان سعودی برای «هذلول» که به جرم رانندگی بازداشت شد، حکم حبس صادر کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حساب توییتری «معتقلی الرأی» در عربستان سعودی از صدور حکم برای «لجین الهذلول» زن سعودی که از سال ۲۰۱۸ در بازداشت به سر می‌برد، خبر داد.

الهذلول به همراه زنان دیگری از جمله «سمر بدوی»، «نسیمه الساده»، «نوف عبدالعزیز» و «میساء الزهرانی» در می ۲۰۱۸ و چند ماه پیش از صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان سعودی دستگیر شد و به گفته خانواده‌اش، تحت شکنجه قرار گرفت.

رسانه‌های غربی از این افراد تحت عنوان «فعالان حقوقی زن» در عربستان سعودی یاد می‌کنند اما به ندرت به موارد نقض حقوق شهروندان سعودی در شرق این کشور (که شیعه هستند) می‌پردازند.

حساب توئیتری معتقلی الرأی نوشت که دادگاه کیفری عربستان سعودی، الهذلول را به پنج سال و هشت ماه زندان از زمان بازداشتش در می ۲۰۱۸، محکوم کرد و در عین حال اجرای دو سال و ۱۰ ماه از حکم او را تعلیق کرد. به این ترتیب تنها مدت کوتاهی وی همچنان پشت میله‌های زندان باقی خواهد ماند.

رسانه‌های سعودی بدون اشاره به نام الهذلول این حکم صادره در حق او را منتشر کردند. روزنامه «عکاظ» نوشت: دادگاه کیفری ویژه ریاض، حکم اولیه برای یک زن متهم سعودی، به اتهام تحریک به تغییر نظام سیاسی عربستان، تلاش برای کمک به طرح‌های خارجی در داخل کشور با استفاده از یک شبکه با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی و همکاری با تعدادی از افراد و نهادهایی که به موجب قانون مبارزه با جرایم تروریسم و ​​تأمین مالی آن مجرمند، را صادر کرد.

در نشست صدور این حکم شماری از رسانه‌ها و نماینده هیأت حقوق بشر در عربستان سعودی نیز حضور داشتند و به نقل از قاضی این دادگاه نوشتند: متهم، به اتهامات وارده اعتراف کرده است و اعترافات او بدون هیچ اجبار و اکراهی ثبت شده است. 

در حکم این دادگاه آمده است که اجرای دو سال و ۱۰ ماه از این مجازات برای مراعات حال متهم و بهبود شرایط او و تلاش برای عدم بازگشت او به ارتکاب جرم به حالت تعلیق در می‌آید و وی در صورت ارتکاب هر جرمی طی سه سال آینده، این حکم اجرایی خواهد شد.

 الهذلول از جمله زندانیان زنی است که سعودی‌ها را به ویژه با اعتصاب غذا در زندان شدیدا امنیتی «الحایر» در ۲۶ اکتبر در اعتراض به وضعیتش در زندان، به دردسر انداخته است. تا جایی که کمیته حقوق زنان سازمان ملل، درباره وخیم شدن وضعیت سلامت او هشدار داد و ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز چند ماه پیش طی بیانیه‌ای خواستار آزادی بی قید و شرط زنانی شد که آنان را فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی می‌نامد. این سازمان از دولت سعودی خواست تا به شکنجه و نقض گسترده این زنان در زندان‌ها خاتمه دهد.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی که در آلمان به سر می‌برد، اواخر آبان‌ماه گذشته تحت فشارهای بین‌المللی برای آزادی این فعال زن که به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی اعتراض داشت و به همین دلیل زندانی شده بود، مدعی شد که بازداشت لجین الهذلول به علت مسائل مربوط به امنیت ملی عربستان سعودی رخ داده است.(جزئیات بیشتر)

در پی صدور حکم برای این زندانی سعودی، «جیک سولیوان»، مشاور امنیت ملی دولت احتمالی «جو بایدن»، از صدور این حکم قضایی برای الهذلول انتقاد کرد و طی پستی در توئیتر آن را ظالمانه و نگران‌کننده توصیف کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول